- Modeketen Peek & Cloppenburg vraagt uitstel van betaling aan.
- De Duitse keten heeft vijf winkels in Nederland en die blijven, net als de andere filialen, voorlopig open.
- Peek & Cloppenburg wil tijd krijgen om een al ingezette reorganisatie te versnellen.
- Lees ook: Ook koopjesketen Action ontkomt niet aan prijsverhogingen, maar omzet groeit hard mede dankzij fleecedekens
De Duitse modeketen Peek & Cloppenburg heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het bedrijf, dat vijf winkels in Nederland heeft, wil op die manier tijd krijgen om een al ingezette reorganisatie te kunnen versnellen. Alle 67 filialen in Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Polen blijven open.
Peek & Cloppenburg wil het geld dat het bespaart door voorlopig geen schuldeisers te betalen inzetten om het concern “aan te passen aan de veranderde marktomstandigheden in Duitsland” en “zich te positioneren voor de toekomst”. Dochterondernemingen van Peek & Cloppenburg buiten Duitsland vallen niet onder de aanvraag van uitstel van betaling, meldt het bedrijf.
Uitstel van betaling is vaak een voorbode van faillissement in Nederland. Peek & Cloppenburg heeft in Duitsland echter een speciaal soort faillissementsbescherming aangevraagd, dat Schutzschirmverfahren heet. Een aanvrager verliest daarbij niet de zeggenschap over zijn of haar bedrijf. Deze vorm van uitstel van betaling is ook alleen mogelijk als er voldoende uitzicht is op een succesvolle reorganisatie.
Gedwongen ontslagen onder het winkelpersoneel zijn op dit moment niet aan de orde, stelt het bedrijf. De bedrijfsonderdelen waarvoor uitstel van betaling is aangevraagd, hebben zo’n 6800 medewerkers. Zij krijgen voorlopig hun loon van de Duitse evenknie van het UWV.
Tijdens de coronapandemie zakte de omzet van Peek & Cloppenburg twee jaar lang hard in. Het bedrijf leed in 2020 en 2021 honderden miljoenen euro's verlies, liet topman Steffen Schüller weten. Dat maakte het ook steeds moeilijker voor het bedrijf om zijn financiële verplichtingen na te komen.
Peek & Cloppenburg wel focus op fysieke winkels
Volgens Schüller, die pas sinds juni aan het roer staat, zijn consumenten voorzichtig geworden. Hij noemde de oorlog in Oekraïne, gestegen kosten, leveringsproblemen, stijgende rente en de lichte recessie als zaken die de situatie van de winkelketen hebben beïnvloed.
Het bedrijf wil zich nu weer meer richten op zijn fysieke winkels, terwijl Peek & Cloppenburg als reactie op de coronacrisis nog tientallen miljoenen euro's in digitalisering had gestoken.
Peek & Cloppenburg werd door twee Duitsers in 1869 in Nederland opgericht. Het Duitse bedrijf ging in 1901 van start. Op het hoogtepunt waren er tientallen winkels in Nederland, maar inmiddels zijn er alleen nog filialen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Almere en winkelcentrum Mall of the Netherlands in Leidschendam.